סימן מסחר של עסק הוא סימן המשמש לסחורה, מוצר או שירות שאדם מייצר או סוחר בהם והוא נועד לזהות את המוצר. מדובר למעשה בתעודת הזהות של בית העסק ושל השירותים שהוא מספק, כאשר הסימן כולל את המיתוג והמוניטין של העסק אשר נבנו עם השנים והוא מוצג מול הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים ומול הספקים של העסק והציבור הרחב. רישום סימן מסחר נועד למנוע מעסקים אחרים לעשות בו שימוש ולנצל את השם והמוניטין של העסק לטובתם. סימן מסחר כולל את ההיבט הפונטי שמשמעותו היא שם העסק וסלוגן אופייני והיבט וויזואלי דוגמת הלוגו של העסק. סימן מסחר משמש ככרטיס הביקור של העסק והוא מייצר ביטוי אופייני שלו המוכר על ידי הציבור.
חשיבות רישום סימן מסחר
הגנה על סימן מסחר הינה בעלת משמעות רבה ונועדה להבטיח כי עסקים אחרים בתחום אינם עושים שימוש באותו סימן מסחר. רישום של סימן המסחר עשוי לחסוך היווצרות של בעיות משפטיות ולמנוע את הצורך בנקיטת הליכים משפטיים סבוכים, ארוכים ויקרים. כל בעל עסק אשר מעוניין למתג את עצמו, חשוב שייפנה לקבלת ייעוץ משפטי לצד העבודה עם מומחים בתחום המיתוג והעיצוב וזאת על מנת להבטיח את רישום סימן המסחר ולהימנע מהפרה של סימני מסחר אחרים קיימים.
אפשרויות רישום סימן מסחר
ישנן שתי אפשרויות לרישום סימן מסחר, האפשרות הרגילה כוללת הגשת בקשה לרישום, אולם בחינת בקשה רגילה עשויה להימשך זמן רב של עד שנה במסגרתה בודק הרשם האם ניתן לענות על הבקשה. החלטת הרשם נקבעת לאחר בחינה של כמה פרמטרים בהם:
- האם קיים סימן מסחר דומה רשום.
- האם הסימן המסחרי נוגד בצורה כלשהי את תקנת הציבור.
האפשרות השנייה היא בדיקה “על אתר” שהינה מהירה יותר – אורכת בין 14 ל 30 יום וכוללת תשלום אגרה מוגדלת, הבקשה חייבת להיות מנומקת היטב ולהסביר מדוע קיים צורך בביצוע בדיקה ורישום מהירים.
קיימת חשיבות רבה לרישום סימן מסחרי במטרה להגן עליו. סימן מסחרי מזוהה עם עסק מסוים ורישומו מבטיח את הזכויות הבלעדיות עליו וכן מקנה את הזכות לתבוע מי שמפר בעלות זו.